infraspinatus-zelfbehandeling

Pijn in de schouder

Een veel voorkomende pijnklacht bij mensen die veel activiteiten verrichten met hun armen naar voren, zoals werken achter een computer of autorijden is pijn of tintelingen in de schouder, arm en hand. Herkent u pijnklachten in de met rood gearceerde delen? Leest u vooral verder. Afbeelding: www.triggerpoints.net                 Owner: Lippincott Williams & Wilkins

Vooral uw schouderpijn, maar ook pijn in de bovenarm en hand kunnen veroorzaakt worden door triggerpoints in de Onderdoornspier (Infraspinatus). Deze spier wordt vaak geassocieerd met diagnosen als Rotatorcuff Laesie of de bursitis Subacromealis

U kunt zelf ook wat doen.

Onderzoek

Kijk goed naar het kruisje in de tekening en ga in dit gebied met een balletje tegen de muur op zoek naar een triggerpoint.


U zoekt naar een elastiekje/snaartje in de spier, die wegschiet als u er dwars overheen gaat. Als u dit snaartje hebt gevonden, dan noemen we dat een triggerpoint stadium 1. Afbeelding: www.spierinzicht.nl                              Owner: Bonne Eigenhuis


Heeft u last van een STIJVE schouder, dan zoekt u in het snaartje verder naar een latent triggerpoint

We onderscheiden twee stadia:

  • Stadium 2: u voelt u pijn op de plek waar u drukt.
  • Stadium 3: u voelt uitstraling richting de schouder.

Heeft u PIJN in de schouder, dan zoekt u verder naar een actief triggerpoint

Ook hier onderscheiden we 2 stadia:

  • Stadium 4: de druk levert een herkenbaar gevoel op in de schouder.
  • Stadium 5: u vindt meerdere Triggerpoints die herkenbaar en (zeer) gevoelig zijn.

 

Zelfbehandeling

Behandel het triggerpoint volgens de richtlijn

  • houd een druk aan waarbij u gewoon kunt blijven ademen;
  • de eventuele pijn moet prettig zijn, anders drukt u te hard!
  • pijn is fijn is geen goed uitgangspunt voor uw zelfbehandeling. Op een schaal van 1 tot 10 mag de druk of pijn maximaal een 7 zijn.
  • Maak gebruik van de bal om uw vinger(s) te sparen;
  • Maak een langzame strijking, van boven naar beneden;
  • Geef druk bij elke uitademing, laat de druk los bij inademing;
  • Beperk u behandeling tot 6 strijkingen per punt;
  • Behandel 1 tot 3 keer per dag.


In onderstaand filmpje kunt u nakijken hoe de behandeling uitgevoerd dient te worden. Ook wordt er uitgelegd hoe u na afloop kunt stretchen. Het is belangrijk om dit te doen.

https://youtu.be/VaakEGYmfAE

 

Advies

  • Vermijd langdurige houdingen met de armen naar voren of boven het hoofd zonder ondersteuning van de ellebogen. Neem bijvoorbeeld elk uur een minibreak om de schouders wat los te draaien.
  • Vermijd plotselinge bewegingen met de arm en het ver reiken met de arm naar achteren
  • Slaap op de ‘gezonde’ zijde met de aangedane zijde ondersteund op een kussen, zodat deze niet afhangt.


Komt u er niet helemaal uit of wilt u hulp bij deze spier, neemt u dan contact op.

Nieuwste berichten

Hier lees je de nieuwste berichten die door Vitaz-fit zijn geplaatst. 

zo krom als een hoepel

Zo krom als een hoepel

“Schouders naar achteren en omlaag, kin in, borst vooruit, buik in en je knieën van het slot!”. Anders wordt je zo krom als een hoepel. Komt dit je bekend voor?
wat als je een bloem was

Wat als jij een bloem was…

Als een bloem niet groeit, ga je dan zitten rommelen aan de bloem of verbeter je de omgeving waarin de bloem groeit? Hoe doe jij dat eigenlijk met je gezondheid?
lichaam en geest zijn één

Lichaam en geest zijn één!

Lichaam en geest zijn één. Het is jouw taak om de signalen van je lichaam te vertalen naar een persoonlijke boodschap.

Contact

Wanneer je vragen hebt of een afspraak wilt maken, kun je altijd even contact opnemen.