gluteus-minimus-kleine-bilspier-zelfbehandeling

Pijn bil/been

Pijn in bil of been, gelijkend op de uitstraling van ischias of hernia, wordt vaak veroorzaakt door triggerpoints in de m. Gluteus Minimus.

Er kunnen diverse oorzaken aan ten grondslag liggen, enkele hiervan zijn:

  • Te ver of te snel wandelen
  • Op 1 been staan
  • Lang staan of zitten
  • SI disfunctie
  • Intramusculaire injactie
  • Beenlengte verschil
  • Zitten op de portefeuille
  • Matige core-stability
  • Vermoeidheid


Herkent u onderstaande met rood aangegeven pijnregio? Leest u dan vooral verder. Afbeelding: www.triggerpoints.net Owner: Lippincott Williams & Wilkins


Elke kilo die u aan komt zal met een factor twee belasting opleveren voor de kleine bilspier. Veel mensen met overgewicht of zwangere vrouwen hanteren vaak de “waggelgang” om de kleine bilspier minder te belasten. De spieren aan de binnenkant van uw been en uw liesspieren worden echter des te zwaarder belast. Diagnosen gerelateerd aan deze spier zijn uiteraard de hernia en ischias. Ook bij het piriformis syndroom en arthrose is het waardevol te bepalen wat de rol van de Kleine Bilspier is.

Mensen die veel staan wandelen of hardlopen kunnen veel last krijgen van deze spier. Vaak komt het door een gebrek aan core-stability of vermoeidheid dat u uw heup niet stabiel kunt houden, u zakt dan door. Dit geeft een aanzienlijke belasting op deze spier.

U kunt zelf ook wat doen.

Onderzoek

Kijk goed naar het kruisje in de tekening en ga in dit gebied met een balletje tegen de muur op zoek naar een triggerpoint.

U zoekt naar een elastiekje/snaartje in de spier, die wegschiet als u er dwars overheen gaat. Als u dit snaartje hebt gevonden, dan noemen we dat een triggerpoint stadium 1. Afbeelding: www.spierinzicht.nl      Owner: Bonne Eigenhuis


Heeft u last van een STIJFHEID in het aangegeven gebied, dan zoekt u in het snaartje verder naar een latent triggerpoint

We onderscheiden twee stadia:

  • Stadium 2: u voelt u pijn op de plek waar u drukt.
  • Stadium 3: u voelt uitstraling richting de schouder.


Heeft u PIJN in het aangegeven gebied, dan zoekt u verder naar een actief triggerpoint


Ook hier onderscheiden we 2 stadia:

  • Stadium 4: de druk levert een herkenbaar gevoel op in de schouder.
  • Stadium 5: u vindt meerdere Triggerpoints die herkenbaar en (zeer) gevoelig zijn.


Zelfbehandeling

Behandel het triggerpoint volgens de richtlijn

  • houd een druk aan waarbij u gewoon kunt blijven ademen;
  • de eventuele pijn moet prettig zijn, anders drukt u te hard!
  • pijn is fijn is geen goed uitgangspunt voor uw zelfbehandeling. Op een schaal van 1 tot 10 mag de druk of pijn maximaal een 7 zijn.
  • Maak gebruik van de bal om uw vinger(s) te sparen;
  • Maak een langzame strijking, van boven naar beneden;
  • Geef druk bij elke uitademing, laat de druk los bij inademing;
  • Beperk u behandeling tot 6 strijkingen per punt;
  • Behandel 1 tot 3 keer per dag.


In onderstaand filmpje kunt u nakijken hoe de behandeling uitgevoerd dient te worden. Ook wordt er uitgelegd hoe u na afloop kunt stretchen. Het is belangrijk om dit te doen.


Advies

  • Bij overgewicht, starten met een afval programma. De brede waggelgang van mensen met overgewicht helpt om de gluteus minimus te ontlasten
  • Hou het lichaam warm, algehele afkoeling activeert de triggerpoints
  • Vermijd lang staan of lang zitten. Wissel regelmatig van houding
  • Bij slapen in zijlig een kunnen tussen de dijen plaatsen om rek op de gluteus minimus te voorkomen
  • Geen portemonnee of andere dingen in de achterzak dragen.
  • Versterk ue core-stability spieren op een goede manier
  • Bouw uw conditie gestructureerd op, zodat uw lichaam uw belasting kan opvangen en niet gaat ‘vallen’ in de heup


Komt u er niet helemaal uit of wilt u hulp bij deze spier, neemt u dan contact op.

Nieuwste berichten

Hier lees je de nieuwste berichten die door Vitaz-fit zijn geplaatst. 

zo krom als een hoepel

Zo krom als een hoepel

“Schouders naar achteren en omlaag, kin in, borst vooruit, buik in en je knieën van het slot!”. Anders wordt je zo krom als een hoepel. Komt dit je bekend voor?
wat als je een bloem was

Wat als jij een bloem was…

Als een bloem niet groeit, ga je dan zitten rommelen aan de bloem of verbeter je de omgeving waarin de bloem groeit? Hoe doe jij dat eigenlijk met je gezondheid?
lichaam en geest zijn één

Lichaam en geest zijn één!

Lichaam en geest zijn één. Het is jouw taak om de signalen van je lichaam te vertalen naar een persoonlijke boodschap.

Contact

Wanneer je vragen hebt of een afspraak wilt maken, kun je altijd even contact opnemen.