zelfbehandeling-rectus-femoris-e1517456736605

Pijn rond de knieschijf?

Ervaart u pijn rond of net iets boven de knieschijf? Er zijn meerdere redenen aan te wijzen waardoor u deze klachten kunt hebben, maar het zou een probleem in de bovenbeen spier kunnen zijn.

Er kunnen diverse oorzaken aan ten grondslag liggen, enkele hiervan zijn:

  • Injecties in de spier (diabetici)
  • Na een fractuur of heupoperatie
  • Mank lopen

Herkent u (een van) onderstaande rode pijnregio’s?

Rectus Femoris

Pijn rond uw knieschijf kunnen worden veroorzaakt door triggerpoints in de quadriceps. Diagnosen die veel worden gesteld : Groeipijn, ligamentair letsel knie, meniscusletsel, jumpers knee, quadriceps femoris tendinitis, Chondromalacie patella, patellafemorale dysfunctie

U kunt zelf ook wat doen.

Onderzoek

Kijk goed naar het kruisje in de tekening en ga in dit gebied vanuit een zitpositie op de stoel met uw elleboog op zoek naar een triggerpoint. U zoekt naar een elastiekje/snaartje in de spier, die wegschiet als u er dwars overheen gaat. Als u dit snaartje hebt gevonden, dan noemen we dat een triggerpoint stadium 1.

zelfbehandeling-rectus-femoris

Heeft u last van een STIJFHEID in het aangegeven gebied, dan zoekt u in het snaartje verder naar een latent triggerpoint

We onderscheiden twee stadia:

  • Stadium 2: u voelt u pijn op de plek waar u drukt.
  • Stadium 3: u voelt uitstraling richting de kuit en de hiel.


Heeft u PIJN in het aangegeven gebied, dan zoekt u verder naar een actief triggerpoint


Ook hier onderscheiden we 2 stadia:

  • Stadium 4: de druk levert een herkenbaar gevoel op in de kuit, hiel of hoger.
  • Stadium 5: u vindt meerdere triggerpoints die herkenbaar en (zeer) gevoelig zijn.


Zelfbehandeling

Behandel het triggerpoint volgens de richtlijn

  • houd een druk aan waarbij u gewoon kunt blijven ademen;
  • de eventuele pijn moet prettig zijn, anders drukt u te hard!
  • Maak gebruik van de bal om uw vinger(s) te sparen;
  • Maak een langzame strijking, van boven naar beneden;
  • Geef druk bij elke uitademing, laat de druk los bij inademing;
  • Beperk u behandeling tot 6 strijkingen per punt;
  • Behandel 1 tot 3 keer per dag.


In onderstaand filmpje kunt u nakijken hoe de behandeling uitgevoerd dient te worden. Ook wordt er uitgelegd hoe u na afloop kunt stretchen. Het is belangrijk om dit te doen.


Advies

  • Bij iets oppakken van de vloer, steunen met de hand op d eknie zodat de quadriceps worden ontlast
  • Bij opstaan uit de stoel de armleuningen gebruiken of bij de beweging met de handen steunen op de dijen
  • Vermijden van squats, diepe kniebuigen en hurken
  • Vermijden van een zithouding met de heup gebogen en de knie gestrekt
  • Vermijden van zitten met 1 knie onder de bil
  • Vermijden van op de knieen zitten
  • Wissel zit periodes af met lichte bewegingen en zelf-stretch
  • Correctie van overmatige pronatie in de voet


Komt u er niet helemaal uit of wilt u hulp bij deze spier, neemt u dan contact op.

Nieuwste berichten

Hier lees je de nieuwste berichten die door Vitaz-fit zijn geplaatst. 

zo krom als een hoepel

Zo krom als een hoepel

“Schouders naar achteren en omlaag, kin in, borst vooruit, buik in en je knieën van het slot!”. Anders wordt je zo krom als een hoepel. Komt dit je bekend voor?
wat als je een bloem was

Wat als jij een bloem was…

Als een bloem niet groeit, ga je dan zitten rommelen aan de bloem of verbeter je de omgeving waarin de bloem groeit? Hoe doe jij dat eigenlijk met je gezondheid?
lichaam en geest zijn één

Lichaam en geest zijn één!

Lichaam en geest zijn één. Het is jouw taak om de signalen van je lichaam te vertalen naar een persoonlijke boodschap.

Contact

Wanneer je vragen hebt of een afspraak wilt maken, kun je altijd even contact opnemen.